- Noticias -
Orgŕnic es més sa? o no tant... 30/07/2009

El menjar orgànic no és més sa que el convencional. A aquesta conclusió van arribar els investigadors del Col·legi de Londres d'Higiene i Medicina Tropical, que van examinar tots els estudis sobre nutrició i salut dels últims 50 anys.
En 55 dels 162 treballs que es van incloure en l'anàlisi final, hi va haver petites diferències en matèria de nutrició entre els aliments orgànics i els produïts convencionalment, però no prou grans com per ser rellevants per a la salut pública, va dir el doctor Alan Dangour, líder del projecte.
L'estudi va ser comissionat per l'Agència de Normes Sanitàries del Regne Unit (FSA per les seves sigles en anglès), que després de difondre les conclusions va assegurar que ara la gent podrà estar informada abans d'escollir.
Tanmateix, un dels grups britànics que advoca pel consum de productes orgànics -la Soil Association- va criticar la metodologia aplicada en el projecte i va reclamar una investigació més profunda.
Els resultats
L'informe -publicat a la revista American Journal of Clinical Nutrition- no va trobar diferències en la majoria dels nutrients de cultius orgànics o convencionals, fins i tot en la quantitat de vitamina C, calci i ferro. El mateix en estudis de carn, productes lactis i ous.
Les úniques diferències que es van detectar, per exemple en els nivells de nitrogen i fòsfor, en tenen més que veure amb l'ús de fertilitzants i la maduresa de la collita i és poc probable que generin qualsevol benefici per a la salut, va concloure l'informe.
Segons una enquesta realitzada per la BBC a Londres, el nou estudi ha generat reaccions trobades entre els consumidors.
"No, jo no els crec. Penso que el menjar|dinar orgànic és tot natural i no conté pesticides... han d'estar malament", en va dir una de les entrevistades.
"Jo crec que és un assumpte psicològic que et fa pensar que l'orgànic és pur i lliure de químics. Et fa creure que és la forma correcta de criar els teus fills", en va assegurar una altra.
Orgànic vs. convencional
"Garantir que la gent té una informació precisa és absolutament essencial per permetre'ns prendre decisions informades sobre els aliments que mengem", va assenyalar Gill Fine, director de salut alimentària de la FSA i va agregar: "Aquest estudi no significa que les persones no han de menjar aliments orgànics. El que demostra és que hi ha poca o cap diferència entre la nutrició orgànica i els aliments produïts convencionalment i que no hi ha proves de beneficis per a la salut en menjar aliments ecològics".
La FSA va deixar en clar que no estava ni a favor ni en contra de l'orgànic i va reconèixer que hi ha moltes altres raons per les quals la gent elegeix aquest tipus d'aliments, com el benestar dels animals o les preocupacions mediambientals.
Per la seva part, el doctor Dangour va manifestar que "la investigació indica que fins avui no hi ha proves per recolzar el consum de productes orgànics davant dels convencionals sobre la base d'una superioritat nutricional". Tanmateix, va agregar que es necessiten millors estudis qualitatius.
Decebuts
Peter Melchett, director de Soil Association va dir estar decebut amb les conclusions. "En la investigació es van rebutjar gairebé tots els estudis existents sobre les comparacions de les diferències nutritives entre aliments orgànics i no orgànics.
Encara que els investigadors diuen que les diferències entre els orgànics i no orgànics no són importants a causa dels relativament pocs estudis, al seu informe revelen que hi ha majors nivells de nutrients beneficiosos als aliments orgànics en comparació amb els aliments no ecològics. Sense una investigació a gran escala, és difícil obtenir conclusions clares sobre aquest assumpte, tal com ho van reconèixer els autors de la investigació de la FSA. A més, no hi ha investigació suficient sobre els efectes a llarg termini dels plaguicides" en la salut humana", va concloure.
Hi va "haver un petit nombre de diferències en matèria de nutrició entre els aliments orgànics i els produïts convencionalment, però no prou grans com per ser rellevants per a la salut pública" (Dr. Alan Dangour, líder del projecte)
"Encara que els investigadors diuen que les diferències entre els orgànics i no orgànics no són importants a causa dels relativament pocs estudis, al seu informe revelen que existeixen majors nivells de nutrients beneficiosos als aliments orgànics en comparació amb els aliments no ecològics" (Peter Melchett, director de Soil Association)
Fuente: news.bbc.co.uk/...
Los productos ecológicos son más sanos 31/07/2009
El presidente del CCPAE afirma que el vino, el cava, los frutos secos y el aceite de oliva son los alimentos biológicos más comercializados.
Aunque hace tres décadas que los productos ecológicos conviven con nosot ...
+ info
Soil Association responde al estudio encargado por la FSA. 31/07/2009
En respuesta a la revisión de los alimentos ecológicos, encargada por la Food Standards Agency (FSA), Peter Melchett, Director de la Soil Association, comentó: "Nos sentimos decepcionados de las conclusiones a las q ...
+ info
La marcha en contra de los transgénicos llega a su última etapa. 30/07/2009
Un comité esperaba a las aproximadamente 35 personas que participan en la marcha “GM free”, cuando llegaron a mitad de camino en su viaje de seis semanas de Berlín a Bruselas. Todo empezó el 18 de junio de 2009 en ...
+ info
Jornadas Agricultura Ecológica en Simancas (Valladolid) 30/07/2009
El próximo sábado 1 de agosto desde las diez de la mañana, Simancas acogerá la quinta jornada ecológica en la que se darán a conocer, a través de distintas charlas y con la degustación de var ...
+ info
Orgánico, es más sano? o no tanto... 30/07/2009
La comida orgánica no es más sana que la ordinaria. A esta conclusión llegaron los investigadores del Colegio de Londres de Higiene y Medicina Tropical, que examinaron todos los estudios sobre nutrición y salud de los & ...
+ info